Ekstern dekkstøy

Mer stillhet

I den nye EU-dekkmerkingen ser man på reduksjon av eksternt støynivå som en meget viktig faktor. Dersom millioner av biler kjører på mer stillegående dekk, ville også veistøyen bli betydelig redusert. Den eksterne støyen som dekkene forårsaker måles i desibel. Ekstern dekkstøy tilsvarer ikke støyen man hører inne i bilen, dette fokuseres det ikke på.

I tillegg til det oppgitte støynivået i desibel dB(A) vises et bilde dekkets støynivå: 3 sorte bølger = støyende dekk, dekket overstiger den kommende typegodkjenningen, 2 sorte bølger = gjennomsnittsdekk, dekket er i samsvar med den kommende typegodkjenningen og 1 sort bølge = stillegående dekk, dekket er mer enn 3 dB mer stillegående enn den kommende typegodkjenningen.

Typegodkjennelsene endres i november 2012. 

Ekstern støy

Tre klasser viser dekklyden i decibel. Jo flere svarte streker, desto høyere ekstern dekklyd. Måleverdi angis også med et dB-tall.

Drivstofføkonomi og veisikkerhet avhenger i stor grad av førerens adferd. Merk deg følgende: 

  • Med en økonomisk kjørestil kan man redusere drivstofforbruket betydelig
  • Velg dekktype etter bruksformålet og -forholdene.  Kontroller at dekket passer i Nokian Tyres anbefalinger.
  • Lufttrykket må kontrolleres regelmessig for optimal kjøresikkerhet og -komfort.
  • For lavt lufttrykk sliter betydelig mer på dekket, påvirker drivstofforbruket og utgjør en klar trafikksikkerhetsrisiko.
  • En ansvarsfull bilist er alltid bevisst på dekkenes egenskaper og stand.  Bare en fører som kjenner bilen og dekkene sine kan regulere farten og avstanden til bilen foran etter forholdene.